بسم الله الرحمن الرحيم

Monday, May 28, 2012

Layakkah Aku

 “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..” (2:286)

Bismillahirrahmanirrahiim.
Assalamualaikum warahmatullah... 
Apa khabar iman anda hari ini?
Terasa dia terlalu lalai dengan nikmat yang Allah kurniakan Bagaimana Allah nak selalu mengingati hambaNya jika hamba itu sendiri tidak mengingati Allah. Ya Allah, kuatkanlah semangat hambamu yg lemah ini. Matanya dah bergenang memikirkan diri sendiri.

Alhamdulillah,selesai sudah imtihan nihai',2paper terakhir yang berat untuk dihafal,alhamdulillah Allah permudahkan,ada sesuatu yang belum selesai lagi dalam perjalanan hidupnya,yang menentukan dan mengubah segala cita-citanya.
Setelah selesai urusan konvonya,kakinya tidak terus melangkah jalan pulang ke rumah tetapi terhenti seketika disebuah bangku kecil  dibawah pohon redup sementara untuk menunggu urusannya dijamiaah.

Perbualan dengan kakaknya 2minggu yang lepas masih terngiang-ngiang lagi.Pesan mak juga masih dia ingat lagi.

"Dah siap hantar resume,tak pe lah,sekarang memang kena susah-susah dulu,kena rajin dan berusaha cari kerja"

"Janganlah cakap macam tue,kenalah yakin rezeki kita ada je kat mana-mana Allah kan dah tetapkan semua tu,tinggal diri kita je kena usaha lebih.."

"Tak tau lah macam mane,pointer pun 3 lebih sikit je,speaking BI pun dah berterabur sangat,tak berani lah nak mintak kerja.."

"Jaga lah betul-betul pointer tu,sekarang ni,nak mintak kerja susah kalau pointer tak tinggi,kerja cikgu pun sudah.."

Cikgu!!!
Memang dia tidak ada kepakaran untuk menjadi cikgu,tapi...
mungkin darah pendidik itu sudah sebati dalam dirinya.

Dan ditambah dengan abang iparnya yang suka bertanya tentang perkembangan adiknya yang sorang ni dari semasa ke semasa,sangat take care.


"Nanti balik apa planing,nak kerja apa?Nak sambung belajar ker nak terus kerja?"


"Kalau sambung belajar tu mungkin kena tanya mak dulu,plan kerja kat kedai buku tak pun nak buka butik dengan mak.."

hahahaha,itu hanya angan-anganku...
Angan-angan kecil mungkin dimata manusia kecil saja..


Mak
Mintak maaf banyak,sebab tak dapat result best dalam exam.
Mak 
kalau dulu mak pernah rasa bangga dan gembira dengan result examnya
Tapi tidak lagi sekarang
Semenjak dia bergelar mahasiswi
terasa susah,dan seolah NIKMAT itu telah hilang
Kecemerlangan adalah matlamat diimpikan bukan saja oleh individu tertentu, malah juga oleh sesuatu organisasi berwawasan. Kecemerlangan adalah natijah daripada beberapa siri kejayaan dalam semua aspek diharapkan.

Tiada kecemerlangan bersama dengan kelemahan, kegagalan atau mundur ke belakang. Kecemerlangan membawa implikasi maju ke hadapan, bersifat dinamik, gemilang, menerima sanjungan, dan menjadi idola individu atau masyarakat.

Kata-kata yang dia pernah baca dari post blog temannya..

Ia,semua orang pernah mengimpikan,semua orang pernah mengharapkan kejayaan dan kecermelangan dalam hidupnya.
Bilamana kita tidak mendapat sesuatu yang sangat diharapkan,lihatlah kembali diri kita.Carilah semula titik kekurangan dalam diri dan berusahalah untuk memperbaikinya.Boleh jadi kita student yang boleh study last minute,boleh jadi memang kita student yang boleh cepat faham dan tak perlu untuk mengulang beberapa kali,boleh jadi juga kita student yang fokus abis dalam kelas.Tapi bagaimana dengan kemantapan iman hubungan dengan Tuhan apatah lagi dengan manusia.

Pasti ada sesuatu aspek yang kita belum selesaikan sebaiknya yang menjadikan kita belum betul-betul bersedia untuk diberikan sesuatu yang kita harapkan itu. Oleh itu, berbaik sangkalah dengan Allah apabila Allah lambat memberikan apa yang kita harapkan. Selidiklah diri kita dengan benar dan jujur dan perbaikilah kelemahan-kelemahan diri. Perbaikilah dan mantapkanlah hubungan dengan Allah. Kelak, Allah yang akan menilai tahap kesediaan kita dan apabila telah tiba masanya, pasti Allah akan makbulkan permintaan kita, insya-Allah.Kalau bukan didunia insyaallah diakhirat nanti.Yakinlah..


Hati hiba mengenangkan dosa-dosa yang ku lakukan
Oh Tuhan Maha kuasa terima taubat hamba berdosa


Ku akui kelemahan diri
Ku akui kekurangan ini
Ku kesali kejahilan diri
Terimalah
Terimalah
Terimalah
Telah aku meraskan derita jiwa dan perasaan 
kerna hilang dari jalan menuju redhaMu Ya Tuhan
Dihamparan ini ku meminta
Moga Taubatku diterima Ya Allah

Satu persatu,dia diuji begini,terasa ada batu besar menghempap kepalanya,terasa berat bahu untuk menghadapinya,lagi berat hati untuk menerima dan meredhai semua ini berlaku.
Diuji  dan dicampak rasa kesedihan,Ya Allah banyak sangat dosaku hingga aku diuji begini.
Dia mahu menceritakan pada mak,tapi tak mampu untuk mengecewakan dan merisaukan hati ibunya itu,dia mahu cerita dengan siapa?Ya Allah,lemahnya rasa,hanya padaMu kini tempat pergantunganku,sediakanlah,kuatkanlah hati ini dengan setiap ketentuanMu.


Hurriyatul Izah
(23/05/2012:945pm)
Bayt Ghuraba' Simsar
Irbid Jordan

No comments:

Post a Comment