بسم الله الرحمن الرحيم

Sunday, January 22, 2017

Khadam Ilmu

In The Name of Allah..
Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh..
Allah itu Maha Pemurah Maha Pengasih, Maha Penyayang..

Alhamdulillah segala puji bagi Allah..

Allah swt Berfirman :

(إنما يخشى الله من عباده العلماء)


Bermaksud: “Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama” (Fathir: 28)

Kerana Para Ulama' mewarisi ilmu-ilmu Allah dari para nabi,paling mengenal Allah dan paling besar rasa takutnya kepada Allah.

Kerana..ilmu yang diwariskan oleh para nabi menimbulkan rasa takut kepada Allah swt.

Ya,kerana itu aku disini..
Untuk Taqarrub ila Allah
Melalui perantaraan ahli ilmu dan para ulama'.

Melalui sebuah puisi,Imam Syafie Berpesan :

Ilmu yang paling mulia
Semua ilmu selain Al-Qur’an hanya hal yang menyibukkan
Kecuali ilmu hadits dan fiqih agama
Ilmu yang benar adalah yang terdapat kata “Haddatsana”
Selain itu hanyalah tipu daya syaitan

Cara memperoleh Ilmu
Saudaraku …
Engkau tidak akan memperoleh ilmu kecuali dengan 6 perkara
Aku akan menyebutkan perinciannya dengan jelas
Cerdas, ambisi, usaha, dana, berguru dan waktu yang lama

Si Bodoh dan Si Alim
Kedudukan orang bodoh dalam pandangan yang alim
Sama seperti kedudukan orang alim dimata orang bodoh
Si bodoh enggan mendekati si alim
Yang alim lebih enggan mendekati si bodoh
Bila keburukan mendominasi kehidupan si bodoh
Dia akan lebih parah dalam menyelisihi si alim

Belajar sebelum menjadi pemimpin
Belajarlah agama sebelum engkau diangkat menjadi pemimpin
Dan bila engkau telah diangkat menjadi pemimpin, maka engkau tidak sempat belajar

Seorang tergantung ilmu dan takwanya
Tabahlah…
Atas pedihnya kekerasan pengajar
Karena kekokohan ilmu itu berada dalam kesulitan
Barangsiapa tidak mencicipi pahitnya belajar
Dia akan menelan kehinaan bodoh selama hidup

Barangsiapa waktu mudanya tidak sempat belajar
Maka bacakan takbir 4 kali karena kematiannya

Demi Allah
Hidup seorang pemuda itu tergantung ilmu dan takwa
Bila keudanya tidak ada, keberadaanya tidak dianggap

Kelezatan Ilmu
Begadangku untuk menelaah ilmu
terasa lebih nikmat daripada bertemu penyanyi dan keharuman leher mereka

Sungguh, goresan penaku di atas kertas
lebih nikmat daripada bercinta bersama para pecinta

Tabuhan rebana para gadis, masih kalah nikmat
Dengan kenikmatan aku memukul bukuku untuk membersihkan debunya
Kegundahanku untuk memecahkan masalah dalam belajar
Jauh lebih nikmat daripada para pemabuk khamer

Ilmuku selalu bersamaku
Ilmuku senantiasa bersamaku
Dimanapun aku berada selalu memberi manfaat
Hatiku adalah tempatnya, bukan dalam lemariku
Bila aku berada di rumah, pasti ilmuku disana bersamaku
Ketika aku berada di pasar, diapun ada di pasar..

Kurang dari 6 minggu 



Khadam Ilmu
5 November 2016
0115am

Wednesday, January 6, 2016

Kerana Kasih Yang Tertanam

In The Name of Allah..

Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh..
Allah itu Maha Pemurah Maha Pengasih, Maha Penyayang..




Ustazah..kalau kita xbercouple kita dapat pasangan (baik)soleh tak nanti ?
Ustazah..macam mana cara nak menjaga hati?
Ustazah..macam mana nak buang perasaan cinta ni?
Ustazah..kenapa orang agama tak takut buat dosa?
Ustazah..macam mana nak istiqamah untuk berubah?
Ustazah..sy hafal Al Quran,tapi kenapa sy masih lagho?
Ustazah..macam mna nak tahu kita ni banyak dosa ?
Ustazah..tolong,tolonglah doakan sy ye

Subhanallah,soalan-soalan yang begitu tersentap,moga ini tarbiyah Allah untuk kalian...
Mencari ilham,kerana ini bukan kali pertama dituju soalan begini..

"Orang yang baik,mesti tak memilih untuk bercouple,orang yang baik akan menjaga hatinya untuk Allah,yakinlah dengan Allah hati dan cinta kita untuk Allah,pasti semuanya dalam jagaan Allah.."

"Betapa banyak ilmu yang kita pelajari,itulah jalan untuk kita menjaga hati,minat dan cinta kepada ilmu,kemudian tanamkan iman dalam hati,itulah benteng segala penyakit hati.."

"Perasaan cinta itu fitrah,kita tak mampu untuk buang,perasaan itu kita kena jaga agar tak tersasar dari syariat Allah,bila kita menjaga syariat Allah segala kebaikan Dia permudahkan.."

"Orang agama memang ada ilmu,tapi tak semua sayang iman dan agama mereka,sebab tu mereka tak takut buat dosa.."
"Cintailah agama,cintailah iman kita.."

"kenapa kita tak boleh istiqamah..?"
"Sahabat yang soleh,kita perlukan qudwah dan doa mereka.."

Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat sahabatnya sambil menangis..
"Jika kalian tidak menemukan aku di dalam syurga bersama kalian,maka tolonglah bertanya kepada Allah Ta'ala tentang aku.."

"Perbanyakkanlah sahabat-sahabat mukminmu,kerana mereka memiliki syafaat pada hari kiamat"(Hassan Al-basri) 

"kenapa kita masih lagho walaupun hafal Al-Quran,bercerita tentang gosip,mengumpat sana-sini,berkata-kata yang kesat dan kotor,pandangan mata tak dijaga,masih suka berhibur dan bercakap perkara yang melalaikan hati kita..sebab itulah kita tak mampu menjaga Al-Quran dalam diri kita,

 Dari Anas, dari Nabi saw, beliau bersabda: “Perumpamaan orang mukmin yang membaca  Al Qur’an seperti buah utrujah, rasanya enak dan baunya wangi, dan perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al Qur’an seperti buah kurma, rasanya enak namun tidak berbau, dan perumpaman orang durhaka yang membaca Al Qur’an seperti buah raihana, baunya wangi namun rasanya pahit, dan perumpamaan orang durhaka yang tidak membaca Al Qur’an seperti buah hanzhalah, rasanya pahit dan tidak berbau dan perumpamaan Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang sholih bagaikan berteman dengan pemilik minyak misk Jika engkau tidak dihadiahkan minyak misk olehnya, engkau minimal dapat baunya, dan perumpamaan seseorang yang duduk dengan orang yang jelek (akhlaknya) bagaikan berteman dengan pandai besi, jika engkau tidak mendapati pakaianmu hangus terbakar, minimal engkau dapat baunya yang tidak enak. (HR. Sunan Abu Daud : 3831).

"kita ni berdosa atau tak,duduklah dalam majlis ilmu,disitu kita kan nilai iman kita bagaimana?.."
"ilmu dan iman akan memandu hidayah dan taubat kita kepada Allah Taala.."

"Ilmu,ilmu yang menggemburkan iman kita.."
 Pesanan Imam al-Ghazali : "Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"
 


 

Allahuakhbar...
lirihku masih dalam tangis..

Allahuakhbar..
masih sebak dalam rindu yang tertahan 

Terima kasih..
kerana kalian,Allah mentarbiyah aku

Terima kasih..
kerana kasih dan sayang ini telah tertanam
kerana hati ini telah kalian curi

Darul Quran Wal Hadith
Seremban
6 Jan 2016
3.59 pm

Tuesday, October 6, 2015

Mengejar Halawatul Iman

In The Name of Allah..
Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh..
Allah itu Maha Pemurah Maha Pengasih, Maha Penyayang..

Halawatul Iman..
Manisnya tidak dapat di ungkap,apatah lagi untuk berkongsi cerita.
Takut nanti nikmat itu pergi,dan kita tidak dapat merasainya lagi.
Tiada harga yang tinggi untuk mencarinya.
Tanpa keikhlasan,kesabaran  dan pengorbanan yang berterusan.



عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ 
أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ

Ertinya:
“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”
(HR. Muslim)

Ya Allah..
Pelihara lah Iman dan nikmatMu ini

Ya Allah,
aku inginkan nikmat itu berterusan,
aku ingin istiqamah dalam perjuangan,
istiqamah dengan amalan, berterusan menanti penuh pengharapan...


"Sesungguhnya kehidupan di dunia ini hanya digerakkan oleh sedikit manusia, terutamanya seorang Muslim..
Dari seluruh Muslim yang ada, hanya sedikit yang sedar. Dari sedikit yang sedar itu, lebih sedikit lagi yang berdakwah..
Dari jumlah yang sedikit dalam berdakwah, lebih sedikit lagi yang berjuang. 
Dan dari sedikit yang berjuang, hanya sedikit yang sabar..
Begitu pula dari mereka yang sedikit dalam bersabar itu, lebih sedikit lagi yang sampai pada AKHIR perjalanan." - Al Imam Hassan Al Banna -

Moga Allah menjaga hati dan Iman ku ini
Moga Allah menjaga diri ini dari setiap kelalaian dan lagho
Agar nikmat ini tidak pergi lagi..

Tuhanku Maha Tahu setiap sesuatu..

Disini Aku menumpang barakah
Darul Quran Wal Hadith
Seremban
5 Ogos 2015
9.35 pm


Tuesday, July 7, 2015

Memaknai Bulan Ramdhan

In The Name of Allah..
Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Segala puji bagi Allah yang masih menghidupkan kita dengan keimanan,
yang menjadikan kita hamba yang membaca dan menghafaAl-quran.
Segala puji bagi Allah yang mengumpulkan kita disuatu tempat ,bulan dan waktu yang mulia dan penuh berkat.

Alhamdulillah kita berada dalam bulan Ramadhan yang penuh dengan kenikmatan dan Barakah.
Mudah-mudahan limpahan keberkatan ini mengalir ke dalam hati kita untuk kita pancar kepada pancaindera dan Zahirkan pada tindak tanduk kita.
Alhamdulillah,kita masih dipilih memenuhi dan memaknai hari-hari dalam Ramadhan,bulan syiar Al-quran,bulan suci,penuh rahmat,keberkatan,bulan yang dilipat kali ganda.
Bulan dimana kita mendekatkan diri kepada Allah..
Bulan yang kita rasa ingin selalu membaca Al-quran.
Bulan di dalam nya raintaian doa dan munajat kita tidak pernah putus kepada Allah
Bulan moga kita termasuk golongan yang bebas daripada api neraka.
Bulan moga kita mendapat kelebihan markah dan kelebihan disisi Allah.
Bulan moga menghidupkan hati kita dengan kebaikan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Berapa banyak orang yang berpuasa tetapi dia tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali hanya lapar dan dahaga.”

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan buruk sedangkan ia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah selain dari lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya.” (Riwayat Bukhari)

مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Barang siapa yang tidak meninggalkan ucapan dusta dan mengamalkannya maka Allah sudah tidak lagi memerlukan dia meninggalkan makanan dan minumannya.” (HR. Bukhari dalam Kitab as-Shiyam)

Sahabat-sahabat sekalian..
Berdasarkan maksud hadis diatas tadi
Ketahuilah..
Matlamat puasa bukanlah sekadar meninggalkan makan dan minum, tetapi fokusnya adalah untuk melemahkan nafsu yang buruk dan seterusnya mendampingi Allah s.w.t. Oleh itu kita hendaklah mengawal diri daripada melakukan perkara yang keji semasa berpuasa. Perangi nafsu dan berjuanglah untuk menjagalah semua disiplin-disiplin di bulan Ramadahan, selain dari makan, minum, , jagalah lidah, mata, telinga, anggota lain dari perkara yang sia-sia agar kita mendapat rahmat (10 Ramadhan pertama), keampunan (10 Ramadhan kedua) dan kemerdekaan dari azab neraka(10 Ramadhan terakhir)

Kata Jabir bin Abdillah “Seandainya kamu berpuasa,maka hendaknya pendengaran,penglihatan,dan lisanmu turut juga berpuasa dari hal2 yang dusta dan haram..”

Sahabat-sahabat sekalian..
Ketahuilah
Janganlah kita merosakkan pahala puasa kita dengan dosa dan maksiat kepada Allah..
Walaupun dalam Ramadhan syaitan telah diikat dan dirantai seperti yang disebut dalam hadis,namun ketahuilah bahawa tarbiyah yang ditinggalkan oleh syaitan akan diteruskan oleh hawa nafsu yang berperanan merosakkan diri kita.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا جأت شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ
“Apabila telah dating Ramadhan dibukakanlah pintu-pintu langit dan dikunci pintu-pintu Jahannam, dan syaitan-syaitan pun dirantai.” (HR. Bukhari)

Perhatikan hadits ini. Rasulullah saw bersabda:


مَا مِنْ عَبْدٍ يَصُومُ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا بَاعَدَ اللَّهُ بِذَلِكَ الْيَوْمِ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا. “Tidak ada dari seorang hamba yang berpuasa satu hari di jalan Allah, kecuali Allah akan menjauhkan wajahnya dari neraka sejauh 70 tahun (jarak tempoh perjalanan).” (HR. Muslim)


Cukuplah hadits ini sebagai renungan bagi kita semua:

« رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَىَّ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ دَخَلَ عَلَيْهِ رَمَضَانُ ثُمَّ انْسَلَخَ قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ عِنْدَهُ أَبَوَاهُ الْكِبَرَ فَلَمْ يُدْخِلاَهُ الْجَنَّةَ »
“Celakalah seseorang yang namaku disebut di sisinya lalu dia tidak bershalawat kepadaku,celakalah seseorang yang datang kepadanya bulan Ramadhan lalu berlalu sebelum dia diampunkan dan celakalah seseorang kedua orang tuanya telah mencapai usia renta di sisinya namun tidak memasukkannya ke surga” (HR. Tirmidz)

https://2.bp.blogspot.com/-065uLn7PbiY/VZtKYNa1EnI/AAAAAAAAAts/kFxDUVx2z5I/s400/images.jpg


Saya menyeru kepada diri saya dan sahabat2 semua..
Jadikan ramadhan kali ini sebagai titik tolak untuk kita berubah..ayuh berubah..berubahlah kita semua..Pintu taubat sentiasa terbuka didalam ramadhan,mintalah keampunan Allah Taala.
Agar Ramadhan kali ini tidak sia-sia dengan menanam dan menuai dengan dosa semata-mata.

Hadis hadis diatas sebagai renungan dan pengajaran kita bersama..
Ramadhan sebagi wadah dan wasilah untuk kita berubah,meminta keampunan Allah diatas dosa-dosa kita yang sangat banyak tidak terhitung,sebelum ramadhan pergi dan sebelum kita menyesal seperti ahli qubur yang meminta kepada Allah untuk kembali dihidupkan dalam Ramadhan…

Betapa sangat banyak didalam hadis menceritakan tentang kemuliaan dan keutamaan serta fadhilah didalam bulan yang mulia ini..
Dan jadikan kita insan yang mulia,kerana memuliakan bulan yag mulia ini..
Semoga kita termasuk di antara orang-orang yang mendapat taufik dari Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk mengamalkannya agar kita benar-benar mendapatkan kebaikan dan keberkahan bulan Ramadhan dan bukan menjadi orang yang merugi dan celaka dengan kedatangan bulan yang mulia ini.
Dunia yang semakin sakit dengan dosa2 umat..moga kita mengambil pengajaran setiap apa yang berlaku dan menjadi hamba yang bersyukur dengan setiap nikmat Allah Taala.
Salam Ramadhan Mubarak ,selamat memaknai ibadah puasa dibulan yang penuh keberkatan ini..

Sekian.. Allahu ‘Alam

Oh Allah let's us reach the month of Ramadhan
Seremban 2
10.58 pm
27 Jun 2015


Thursday, June 25, 2015

Ramadhan Yang Di Nanti

In The Name of Allah..
Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh..
Allah itu Maha Pemurah Maha Pengasih, Maha Penyayang..

Segala puji bagi Allah yang masih menghidupkan kita dengan keimanan,
yang menjadikan kita hamba yang membaca dan menghafaAl-quran.
Segala puji bagi Allah yang mengumpulkan kita disuatu tempat ,bulan dan waktu yang mulia dan penuh berkat.


Ramadhan kareem..
Allahu Akram.
Di Jordan,roh Al-Quran dapat dirasa di mana2 dalam bulan Ramadhan.Semua orang membaca Al-Quran,bukan dimasjid,madrasah,Jamiah sahaja,tetapi juga distesen bas,dalam teksi,tepi jalanan,deretan kedai balad,dalam mall.Bacaan Al-Quran sangat menguasai setiap suasana.
Ramadhan..
Jalan untuk lebih Aqrab dengan Allah,menyemai benih-benih kebajikan untuk menghidupkan hati dalam Ramadhan.
Bersama menjejak Ramadhan dengan Roh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.
Semakin berlumba lumba  menadah keampunan dan menagih kasih CintaNya..
1Ramadhan 1436 Hijrah
Teruja mendengar suara anak kecil ikut menyanyi dari corong radio di hospital pagi tadi..
"Ibu,ni lagu kakak.."
Ramadhan tiba..Ramadhan Tiba
Marhaban Ya Ramadhan
Marhaban Ya Ramadhan..
Keceriaan tergambar dari ria' muka dan suaranya yang gembira..

#tarbiyah dan keberhasilan untuk menjadi mukmin dan muttaqin..
"Duhai jiwaku,Ulat yang rakus pada dedaun dunia,berkepomponglah pada Ramadhan,hingga taqwa jadikanmu kepupu jelita,diantara wangi bunga.."(salim Afillah)

Sunday, April 19, 2015

Hari Kita Di Tarbiyah

Hari khatam Al-Quran,Hari Penyampaian Syahadah,hari menyambut kedatangan Rejab..
Hari persediaan menghadapi Sya'ban dan Ramadhan
Hari bagaikan hari Raya bagi kami..
Hari Allah kirimkan kenikmatan, moga Istiqamah dalam membuahkan Iman dan Amal
Hari Silaturrahim terjalin erat Kerana Allah semata..
Semuanya bakal menjadi saksi di Mahkamah Padang Mahsyar
Hari-hari kita Di tarbiyah
Lillahi Warrasul
Salam 1 Rejab.. :)

Nukleus Tarbiyah Pelajar

In The Name of Allah..
Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh..
Allah itu Maha Pemurah Maha Pengasih, Maha Penyayang..

Segala puji bagi Allah yang masih menghidupkan kita dengan keimanan,
yang menjadikan kita hamba yang membaca dan menghafaAl-quran.
Segala puji bagi Allah yang mengumpulkan kita disuatu tempat ,bulan dan waktu yang mulia dan penuh berkat.
Beberapa hari pelajar menangis dan merangkul erat kedua tangan..
Beberapa hari mengharap ihsan dan harapan dari gurunya
Beberapa hari mengiringi setiap kali kepulangan sampai ke kereta hingga hilang dari pandangan mata
Beberapa hari ada butiran-butiran manik dari tubir-tubir mata..
Guru..
Jangan dipersoal setiap usaha dan kepenatanmu
Persoalkan setiap titik kelemahan dan kekuranganmu...
#Nukleus Tarbiyah Pelajar
"Touch the heart of every student you meets,and make a difference in their lives.."