بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, May 11, 2012

Ibtihal Insyirah

Bismillahirrahmanirrahiim.
Assalamualaikum warahmatullah...
Dengan nama allah yg Maha Pengasih lg Maha Mengasihani, Selawat dan salam buat rasulullah s.a.w , kaum kerabat baginda dan para sahabat baginda.


Selasa yang lepas, sedang dia lena berkembara di alam mimpi, handset berbunyi mengganggu tidur. Dalam keadaan mamai-mamai, tengok jam di handset- pukul 3.30 pagi. Nama yang tertera di skrin buatkan hati nya menjadi kurang enak.

Sudah hampir 4 bulan dia berada disemester yang terakhir dan hanya tinggal beberapa hari untuk final exam.Sekarang musim panas sangat-sangat menduga. Kesejukkan dimusim sejuk bagai menggigit tulang-belulangnya sudah pun berakhir. Ketika itu dia baru saja selesai solat subuh. Keseorangan di ruang solat di rumah.Teman-teman serumahnya melenyapkan diri dibilik tidur masing-masing.Dia melihat ke luar jendela. Langit yang mula kekuningan.Mentari pagi baru mengeluarkan dirinya,naskhah Al-Quran masih dalam dakapannya.Terdengar kicauan burung sayup-sayup diluar.

"Mungkin ibu burung dah mula mencari rezeki buat anak-anaknya." Bisik hati kecilnya.

Sudah beberapa hari keadaannya masih begitu,teman serumah ada yang sudah lama tidak menyapanya,berbicara tentang perihal yang penting solat dan makan saja.membiarkannya mengharungi semua ini keseorangan atau mungkin tak begitu penting untuk mereka ketahui pun,apatah lagi untuk bertanya.
Aah dia mencampak jauh perasan shu' zhon itu.

 Tiba-tiba terasa hangat pipinya.Air jernih itu mulai turun lagi.

****************************

Insyirah menyeka tangisannya yang semakin kuat,kesedihannya tak mampu dibendung lagi,diluahkan tangisannya dibahu kak Firas.Ada amarah,ada seribu kisah duka belum lagi termuntah dari sudut hatinya.Ada perasaan bersalah,ada persoalan-persoalan belum terjawab dihatinya.

"Insyirah,kalau awak tak mampu cerita dengan akak,luahkan pada Allah apa yang masih membelenggu awak,kalau awak perlukan akak,akak setia mendengar,insyaallah bila-bila masa awak perlukan akak."

"Allah bagi ujian ini,sebab awak mampu,sebab Allah sayangkan awak Insyirah,ini tarbiyah hebat untuk Allah,mungkin dengan ujian ini Allah nak sediakan hati awak dengan sesuatu yang lebih besar selepas ini,tak apa lah awak ambik masa dulu kalau dah bersedia,cerita dengan akak ye.."

bagaikan menusuk dalam kalbu kata-kata yang datang tepat pada masanya dari ukhti kesayangan,lembut menyapa ditelingnya,masa tidak mengizinkan untuk kami terus bersama saat itu,ada lara ada duka yang dia mahu kongsi bersama,pelukannya semakin erat penuh kasih sayang mengundang kembali tangisannya yang sudah bersisa tadi.

Matanya masih lagi berkaca,ada riak kecewa pada sebuah perjalanan kehidupan yang mencabar kesabarannya.

Perasaannya kosong,hatinya seolah sudah tiada lagi,dibiarkannya begitu,kerana dia sudah penat,sudah lelah,matanya sudah kering airmata tidak mampu untuk mengalir lagi,
Pengharapannya hanya pada Allah..

Peristiwa-peristiwa lepas kembali bermain dan berputar diingatannya,bukan dia tidak redha dengan apa yang Allah tetapkan,tetapi masih ada ketakutan dalam dirinya.Lemahnya diri

Ya Allah kau campakkanlah kekuatan,ketenangan dan kesabaran.

Peritnya terasa melalui semua ini,moga penat dan lelah ini dinilaiNya


*************************

handset berbunyi mengganggu tidur. Dalam keadaan mamai-mamai, tengok jam di handset- pukul 3.30 pagi. Nama yang tertera diskrin.

Ukhti,jom bangun qiam
Selamat bermujahadah,ukhti sayang ..

Ini untukmu Ya Allah,dia mengharungi kesusahan ini untuk mendapat kesenangan diakhirat kelak,perjuangan ini sememangnya berat,selalu menderita dan sengsara mealwan dan bermujahadah diri,dia terpaksa menagih ujian berat,sedangkan neraka itu dipagari dengan pelbagai kesenangan.

Kadang-kadang Allah turunkan hujan lebat
Kadang-kadang  Allah bagi teriknya panas mentari
Tapi kadang-kadang kita terlupa
Banyak sangat nikmat yang Allah bagi
DIA bagi angin 
DIA bagi cahaya bulan
DIA bagi warna-warna pelangi
Cuma kadang-kadang kita terlupa
Untuk mensyukuri setiap nikmatNya

Esok yang masih dalam kesamaran,
hamparan doa mengharap petunjuk dan kekuatan,

moga akan ada sinar Cahaya barakahMu Ya Tuhan,



Cerpen Pendek

Hurriyatul Izah 
1215 am
Bayt Ghuraba' Simsar
Irbid Jordan

No comments:

Post a Comment