بسم الله الرحمن الرحيم

Tuesday, May 22, 2012

Episod Tadabbur

      
Bismillahirrahmanirrahiim.


"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar2 berada dlm kerugian, kecuali orang2 yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran "(Al-Ashr: 1-3)


"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar."(Al-Imran:142).


Masa adalah sgt berharga. Tp, adakah aku menggunakan dgn betul nikmat masa yg Allah kurniakan itu. Apa yg  buat dgn masa 24 hours itu? takut bila memikirkan soalan yg akan ditanya di akhirat nanti. Aku nak menjadi seorg pejuang, tetapi masih lemah menghadapi segala ujian. Apa pandangan Allah terhadap aku.. dah mengalir nampaknya air yg bergenang. Aku inginkan syurga Allah, tetapi layakkah diriku ini? Astaghfirullahalazim. Sedih mengenangkan diri sendiri.

 Mendengar kicauan burung, deruan ombak, deruan air sungai, hempasan air terjun, deruan bayu menghembus dedaunan serta, apabila mendengar suara unggas dan serangga, kita berasa tenang.


Ketahuilah, bahawa semua makhluk Allah itu sedang bertasbih memuji Allah SWT..

“Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al Hasyr : Ayat 1)
 Sesungguhnya Kami menimpakan atas mereka satu suara yang keras mengguntur, maka jadilah mereka seperti rumput-rumputkering (yang dikumpulkan oleh) yang punya kandang binatang. (Surah Al-Qamar 54: Ayat ke 31)

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berDoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. (Surah Al-Baqarah 2: Ayat 186)

“Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah. Mereka tidak mengenal Allah dengan sebenarbenarnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Mahakuat lagi Mahaperkasa.” (Surah Al-Hajj, 22: 73-74) 
Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir (Ar-Ra'd Ayat 4)
 "Dan Kami naungi kamu dengan  awan, dan Kami turunkan kepadamu ""manna"" dan ""salwa"". Makanlah dari makanan yang baik-baik yang telah Kami berikan kepadamu. Dan tidaklah mereka menganiaya Kami, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri." (Surah Al-Baqarah Ayat 57) 
Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. (Surah Al-Qamar 54: Ayat 1) 


Berusahalah seolah-olah kau akan hidup seribu tahun lagi,beribadahlah seolah-olah kau akan mati esok hari.
"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." – (Surah ali-Imran, ayat 110)
Bahagia itu perlu hadir dalam jiwanya sendiri, dengan berkat Cinta dan Kasih Sayang Allah, Tuhan semesta alam. Pengalaman pasti takkan terpadam, tetapi bakal menjadi guru terbaik untuk menjadi peringatan perjalanan ke akhirat.
Insyirah memandang langit.. Namun terlalu jauh untuk akalnya mencari-cari akhirat, tempat pulangnya yang pasti..
Hati sudah tak pandai berbicara
Terkesima dengan rahsia manisnya bahagia
Terpegun dengan indahnya perancangan Tuhan
Malunya aku pada ragu persangkaan
Terima kasih Tuhan
Kerana tak pernah membiarkan HambaMu Ini keseorangan
Kisah suram rupanya pemula sebuah kerendahan jiwa pada Tuhan. Sebuah kisah yang menyentap jiwa untuk kembali larut dengan rintihan taubat. Untuk mensyukuri keindahan wasilah bahagia yang datang mendamba sebuah hati yang tulus ikhlas kerana Dia.


Hurriyatul Izah
19Mei 2012 (1.20am)
Bayt Ghuraba'
Irbid Jordan

No comments:

Post a Comment