بسم الله الرحمن الرحيم

Thursday, March 15, 2012

Miliklah Cinta Ilahi


 Assalamualaikum w.b.t... 

 
“Ya Allah, berikanlah kami kekuatan untuk mencintaiMu lebih dari segala-galanya. Mudahkanlah bagi kami untuk mengingatiMu, mensyukuri nikmatMu serta beribadah dengan baik kepadaMu.”

“Dijadikan indah bagi manusia kecintaan terhadap apa2 yg diingini(syahwat) dari wanita2, anak2 dan harta yang banyak dari jenis emas,perak kuda pilihan, ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup didunia. Dan Allah, disisinyalah sebaik-baik tempat kembali”. ( Ali Imran:14)



Disatu sudut sepi,hatiku masih bertanya-tanya
Otak ligat berputar menanti-nanti jawapannya
Ya Allah,bertemu kami bukan lagi
Dalam bayangan mimpi
Tapi di dunia realiti,di hadapan mataku kini,
Dalam perjuangan kami sehari-hari menuntut ilmu 
 Kalau dulu kehadiranmu tak pernah ku sedari 
Kadang hatiku sering menyalahi semua
Mengapa kami dipertemukan di sini
 Saat aku menghadapi ombak badai yang melanda diri
Bukan masanya lagi
Aku lebih memerlukan CintaNya dalam hati
Aku lebih memerlukan tarbiyah dan dakwah ini
Aku lebih memerlukan tapak yang utuh
Mencapai cita-cita,dan impian mereka
Aku mencari semua kerana ILAHI
Maafkan aku membiarkan jawapanmu itu sepi
Bukan niat ku untuk 'menjauhkan diri'
Bukan sengajaku untuk mendiamkan diri

Aku tertanya-tanya lagi
Mengapa awan mendung itu berlalu pergi
Baru ku mengerti sinaran mentari menguasai
Namun di suatu sudut
Tujuh warna indah pelangi menghiasi langit
Berlatarkan awan putih nan indah suci
Sesuci hatimu yang tulus murni

Aku tertanya-tanya
Mengapa bintang itu yang kau tatap
Sedang beribu-ribu bintang menghiasi langit di waktu malam
Aku tidak pasti adakah bintang yang sama yang ku lihat
Namun aku percaya
Bulan yang kita renung itu bulan yang sama
Meskipun tempat kita berbeza

Aku tertanya-tanya
Mengapa bunga tidak kembang mekar di waktu malam
Sedang angin malam lebih nyaman berbanding siang
Baru ku mengerti, bukan nyaman pilihan sang bunga
Sedang sinaran matahari dan air penyumbang utama
Barulah kelopak berani kembang mewangi
Dan tersenyum megah buat sang kumbang

Aku tertanya-tanya
Mengapa diriku yang kau pinang
Sedang aku tidaklah semulia Khadijah dan sefaqih Aisyah
Aku hanya insan biasa yang mendamba seorang suami
Yang luar biasa seperti insan yang menerima titipanku ini
Iaitu kamu,mujahid sejati...
 
Dalam istikarah panjang melewati malam
Aku temui jawapannya
aku serahkan segalanya pada Ilahi
sehingga aku dapat merasa 
 Sentuhan kasih dan rahmatNya membelai jiwa
Terharunya aku Ya Tuhan,
Terkesimanya aku Ya Rahman,
Betapa takkan Engkau biarkan hambaMu keseorangan
Dalam sujud,syukurku membelah jiwa
Terima kasih atas kurniaan Cinta dan rinduNya
Hatiku tenang saatku mengadu padaNya

Sesungguhnya Dia sebaik-baik pendengar 
Andai dia jodohku,
Pertemukan kami semula bila tiba masanya
Kalau bukan di dunia biarlah di syurga sana
Amin...


Hati merintih
01.19pm
Bayt Ghuraba' Simsar
Irbid,Jordan
"Ya Allah,hatiku berbolak-balik sifatnya,tetapkanlah atas jalanMu sentiasa"
~Miliklah cinta Allah sebelum cinta manusia itu kau jejaki,pasti bahagia yang kau jumpa~ 
~note:jangan salah faham dengan puisi diatas,sekadar tulisan sahaja,buat sahabat-sahabat saya yang baru dan akan mendirikan rumah tangga,tahniah semoga Allah memberkati~

2 comments: